MEMBURU PENCURI ONJHEM

esai bahasa bawean, gresik, sumenep, bahasa madura, indonesia, nusantara, multikulturalisme




Memori Nelayan Songai Topo

Tiba-tiba Haji Suhud menyebut tentang nelayan luar Bawean yang banyak mencuri unjam (onjhem) atau rompon para nelayan Bawean dalam grup KTB. Tentunya beliau mengalami sendiri kehilangan onjhem ketika menjadi nelayan.

Memang tahun-tahun dulu nelayan kampung saya (Songai Topo) cukup menderita oleh para pencuri onjhem itu. Para pencuri itu adalah para  nelayan luar Bawean berperahu konteng dan menangkap ikan diperairan Bawean. Sedang nelayan Songai Topo menggunakan perahu pencok.

Modus oparandi mereka bermacam-macam. Yang paling ringan ialah mencuri ikan (atengker) di unjham orang lalu lari sebelum pemiliknya datang. Sudah tentu abk perahu pemilik unjham sudah tak dapat ikan atau berkurangan. Cara kedua, mereka tarik (rabut) onjhem nelayan Songai Topo lalu dipindahkan ke tempat lain yang jauh. Ini dipanggil NGECO’ ONJHEM yang dimaksudkan oleh Haji Suhud. Maka masa itu populerlah perkataan "onjhem elang ekeco’ konteng".

Apabila pemilik datang, mereka mendapati onjhemnya sudah hilang. Maka terpaksa pulang dengan tangan kosong kerana tidak dapat atengker.

Cara yang paling sadis dan kejam adalah yang ketiga. Perahu konteng  itu mencuri ikan di onjhem orang dan kemudian  onjhem tersebut dirosakkannyan dengan cara diputuskan talinya atau diparang (epangkak) bambunya. Seringkali nelayan melihat   unjamnya dikerjakan oleh si konteng, namun tak boleh berbuat apa-apa. Khuatir mereka bertindak ganas. Maklumlah mereka tidak mengenal halal haram dan belas kasihan.

Bila onjhem hilang juragan perlu mengeluarkan wang lagi untuk membuatnya yang baru. Sudah tentu nelayan yang kecurian onjhem itu tidak dapat turun ke laut selama beberapa hari.

Kedaan seperti ini berterusan tanpa ada pembelaan.

Suatu ketika para juragan yang hilang sabar itu nekat membawa seorang polis lengkap dengan senjatanya ke laut. Tujuannya untuk menangkap salah sebuah konteng pencuri tersebut.

Operasi tersebut berjaya. Sebuah konteng yang kepergok mencuri onjhem atau ikan di situ berhasil diringkus lalu dibawa kepantai.

Pantai Songai Topo ketika itu meriah. Orang ramai keluar ke pantai untuk melihat para pencuri onjhem yang kelihatan malu dan ketakutan. Mereka terdiri dari seorang juragan konteng dan anak buahnya yang bilangannya lebih dari sepuluh orang.

Setelah kejadian penangkapan tersebut, kejadian pencurian dan pengrosakan onjam semakin menurun.

Nelayan  berterima kasih kepada anggota polis yang ikut kelaut itu. Dia tidak menembak abk konteng tapi hanya menembak layar dan tiangnya. Kerana ketakutan atau takut ditembak, anak buah konteng pencuri itu menyerah. Lalu digiring kepantai oleh perahu-perahu nelayan yang ikut dalam operasi tersebut.

Ini kisah lalu ketika saya masih kanak-kanak. Kini sudah tidak ada lagi pencurian onjham.

Bahkan nelayan Songai Topo sudah tidak menggunakan perahu pencok lagi, tapi perahu konteng.

 

AU3 Keramat KL, 14 Rabiulawal 1443, 20 Oktober 2021

Mohammad Zen. Orang Bawean yang menetap di Malaysia.

Posting Komentar

Lebih baru Lebih lama

Formulir Kontak